Zelfkennis en personal branding: de basis

De ontdekkingstocht naar mezelf
Altijd op zoek; stilzitten kan ik niet. Een eeuwig durende onrust houdt de radjes in mijn hoofd continu aan het draaien. Wie ben ik? Wat wil ik? Waar wil ik naartoe? Telkens als ik denk het antwoord gevonden te hebben, ontdek ik opnieuw een onontcijferd deel van mijn persoonlijkheid.

Allergisch voor routine, maar diep van binnen geeft het rust te weten waar ik aan toe ben. Bang voor het onbekende, maar voortdurend op zoek naar vernieuwing. De tegenstrijdigheid van bindingsangst en verlatingsangst testen de rekbaarheid van mijn geest. Dat zorgt voor onrust, maar ook voor evenwicht.

Ben ik een einzelgänger? Een soort van lone ranger die gemaakt is om de wereld en zichzelf op eigen houtje te ontdekken? Of ben juist een geboren huismus die alleen maar denkt dat ze een of andere trekvogel is?

De brandende ambitie om iets te bereiken in het leven, zorgt voor de dagelijkse dosis levenskracht. Doorzettingsvermogen totdat de zaken beginnen te rollen; daarna vol de hakken in het zand: bang voor het succes en de verandering waar ik zo naar verlangde. Bang dat ík de capaciteit heb om daadwerkelijk dingen te veranderen — dat kan toch niet? Dat kunnen anderen toch alleen maar?
Vroeger erger dan nu, want nu ben ik niet meer bang voor succes en voortgang. Lang genoeg stilgestaan; ik wil vooruit!

Wie denk jij dat je bent?
De ontdekkingstocht naar jezelf duurt heel je leven lang. Stukje je bij beetje kom je iedere dag wat verder. Leer jezelf kennen, hoe eerder hoe beter. Daar heb je alleen maar profijt van. Zelfkennis is de eerste stap naar het creëren van een persoonlijk merk: personal branding. Want hoe kun je jezelf verkopen als je zelf niet eens weet wie je bent en waar je voor staat? Personal branding draait niet om perfectie, het draait om zelfkennis en het weten te verkopen van je sterke punten. Niemand is immers perfect.inspire-quotePersonal branding: waarom zo belangrijk?
In het hedendaagse beroepsleven kom je er bijna niet meer onderuit: personal branding speelt steeds een grotere rol. De tijden van ‘werkgever huurt werknemer’ en vaste contracten zijn voorbij. Langzaam lijkt het in een ‘ieder voor zich’-wereldje te veranderen. Weg zekerheid, weg vast werkplekje, weg luiheid en gemak m.b.t. routinebaantjes. Tegenwoordig zul je harder je best moeten doen om brood op de plank te krijgen.

Zo veel werkzoekenden, zo weinig vacatures. Dat betekent maar één ding: opvallen! Klinkt makkelijk, maar de massa beweegt zich samen met jou mee in deze richting; opvallen wordt een trend. En opvallen tussen de ‘opvallers’ is hetzelfde als je onderscheiden van de grijze massa. Dit is namelijk een nieuwe vorm van die grijze massa. Je kunt jezelf alleen maar op een positieve manier onderscheiden als je nét dat stapje extra zet: stap naar voren met je unieke ‘personal brand’.

Onderzoek doen naar ‘jezelf’
Personal branding klinkt ingewikkeld en dat is het ook wel een beetje (als je het goed wilt doen heet dat). Vooral het stukje zelfstudie vergt veel tijd en energie. Je begint bij de basis: het onderzoek doen naar jezelf. Wie ben jij en wat kun je? Wat vind je wel en niet leuk? Wat zijn je sterke en zwakke punten? Waar ligt je passie? Wat voor beroep of specifieke werkzaamheden maken jou blij? Bepaal daarna welke richting je uit wilt en pas je hier je communicatie op aan.

Hierna wordt het wat makkelijker: check je social media kanalen op indeling, vormgeving en beveiliging. Wie mag wat zien? Wat maak je openbaar en wat houd je privé? Welke eerste indruk wil jij bij de bezoekers van je Facebook of LinkedIn pagina achterlaten? Update de hele handel en zorg voor passende, professionele foto’s, vooral voor sites waarmee je met externe personen in contact komt.

Overal op het internet vind je tips over het ontwikkelen van je eigen merk. Ik vond het persoonlijk belangrijker om eerst naar de basis te gaan, want deze is het belangrijkst en tevens het moeilijkst. Er zijn maar weinig mensen die zichzelf goed kennen en weten wat ze willen. Ook voor de mensen die denken dat ze zichzelf kennen: geloof me, er zitten meer onontdekte delen van je persoonlijkheid in je dan je denkt!

En verder..
Zodra je de basis duidelijk hebt voor jezelf, kun je je persoonlijke merk gaan vertalen naar de buitenwereld.
Later geef ik meer praktische tips over personal branding en deel ik meer over mijn eigen zoektocht en ontwikkelproces met jullie.

Hoe zit het met jou, ken jij jezelf goed en werk jij al aan je personal brand?

Laat hier je reactie achter

