Een moment van bezinning

We leven tegenwoordig in een hectische samenleving. Iedereen heeft een volle agenda en de prestatiedruk die we voelen is hoger dan ooit. Vragen als ‘Werk ik wel hard genoeg? Ben ik wel goed bezig? Ben ik nuttig bezig en heeft mijn werk überhaupt betekenis?’, spelen regelmatig door ons hoofd. Bij de een wat meer dan bij de ander, maar toch…

De weg kwijt
Ik kan niet ontkennen dat dit niet voor mij geldt. Ook bij mij spoken deze vragen dagelijks door mijn hoofd. De vraag die het zwaarst meetelt is: ‘Ben 
ik eigenlijk wel goed genoeg?’. Ik weet inmiddels wat ik wil, maar is mijn aanpak ook goed? Of loop ik misschien kansen mis? Soms ben ik zó gefocust op het vinden van de baan die bij me past, dat ik vergeet om stil te staan bij de kleine dingen in het leven. De dingen die er — naast een leuke baan — écht toe doen. Onmisbare dingen, want door meer aandacht te besteden aan deze kleine gelukmakers, zijn de minder leuke aspecten in het leven een stuk draaglijker. 

IMG_0454

Het ‘probleem’ van generatie Y
Een tijdje terug las ik een artikel op het internet over generatie Y en haar kopzorgen: mijn generatie. Dit artikel omschreef heel goed hoe ‘wij’ twintigers het perfecte leven najagen: veel vrienden, mooie reizen en een nóg mooiere carrière. We willen eruit halen wat erin zit en zouden ervan overtuigd zijn dat we alles kunnen bereiken, zolang we er maar hard voor werken. De wereld ligt toch immers aan onze voeten?

Deel je gevoelens
Toegegeven, dit artikel klopt stiekem wel… Want hoe vaak heb ik mezelf al gedreigd voorbij te rennen in die zoektocht naar het ideale leven? Te vaak. Niet goed, ik weet het. Maar leerzaam is het wel. Ik ben blij dat ik het artikel tegengekomen ben. Het was de ‘slap in the face’ die ik even nodig had en tevens de aanleiding tot het schrijven van deze blog. Want hoewel ik in een eerder artikel al aangaf dat maar weinig mensen negatieve dingen uit hun leven met anderen delen, durf ik te wedden dat ik niet de enige ben die deze innerlijke strijd met zichzelf voert. Daarom ben ik ook niet bang om als eerste naar voren te stappen en mijn verhaal te doen. En ik moet zeggen, dat lucht op. Dus, wie volgt?

Een moment van bezinning
Ik heb me gerealiseerd dat de kleine dingen het leven compleet maken. Leuk, zo’n dik betaalde carrière, maar wat heb je eraan als je iedere dag met je kin op je schoenen naar je werk gaat omdat je steeds op je tenen moet lopen? Of als je niet in het bedrijf past of met je collega’s overweg kunt? Of sterker nog, als je de uitdaging mist? Hoe kun je de kleine dingen in het leven waarderen als je constant gefocust bent op het verbeteren van je leven op hoger niveau? Niet dus. Tijd voor verandering.

kitty


Klein geluk
Vind de kracht, het geluk en de motivatie om je dromen na te jagen in de kleine dingen. Maak voor jezelf een lijstje met aspecten in je leven die jouw dag nét iets beter maken. Dingen waarvan jij tot rust komt en even een stapje terug kunt doen. Vind je dat moeilijk? Hieronder vind je de mijne, misschien heb je er wat aan.


Mijn gelukmakers

  1. Luisteren naar de regen
  2. Vroege ochtenden
  3. Veel te grote t-shirts
  4. Rommelig haar op een vrije dag
  5. Een grote kop verse muntthee
  6. Knuffelen met mijn katten
  7. Een romantische date met mijn lieve vriend
  8. Paardrijden
  9. De geur van versgebakken koekjes of cakejes
  10. Nieuwe recepten testen
  11. Gezellig samen eten met familie of vrienden
  12. De geur van vers gemaaid gras
  13. Een mok warme anijsmelk op een koude winterdag
  14. De zonsopkomst als ik ’s ochtends naar mijn werk rijd
  15. Iedere minuut die ik met mijn opa kan doorbrengen, nu hij er nog is
  16. Volledig ondergedompeld worden in een vreemde cultuur in een vreemd land

Wat zijn jouw gelukmakers? Deel je eigen lijstje in een reactie, ik lees ze graag!

4 gedachtes over “Een moment van bezinning

  1. Ha Ziila, mooi en inspirerend artikel weer.

    Mijn gelukmakers zijn:
    1. Mijn lieve vrouw;
    2. Mijn zoon, dochter en stiefdochter in willekeurige volgorde;
    3. Onze huisdieren;
    4. Mijn familie, vrienden en kennisen wanneer ik ze bij gelegenheid weer zie of spreek;
    5. De geur van de jaargetijden
    6. De focus van de reiger aan de waterkant;
    7. De wendbaarheid van een vleermuis op een zomeravond
    8. De v-vlucht en het geluid van de overvliegende ganzen in de herfst
    9. De aleoeten die eind juni de donkere sterrenhemel doorkruisen;
    10. Even helemaal niets moefen
    11. Mestreech
    12. Creatief denken in kansen ipv bedreigingen
    13. Verbinden en samenwerken
    14. Etc.

    Like

Laat hier je reactie achter

