Hoe groot is jouw digitale masker?

Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn, Instagram, Vine, Snapchat. Het grootste deel van de mensen maakt tegenwoordig wel gebruik van één of meer van deze social media kanalen. De een wat intensiever en openhartiger dan de ander. Social media is een fantastisch medium om persoonlijke ervaringen te delen met je vrienden en geliefden. Maar hoe eerlijk is iedereen in wat hij online publiceert? En hoe eerlijk ben jij?

Wie doet het niet? Voornamelijk je positieve belevenissen op social media delen met je vrienden. Helaas gaat het leven niet altijd over rozen. Sociale media maken het daarbij gemakkelijker om te liegen. Sommigen noemen het overigens geen liegen, maar de waarheid ‘opfleuren’.

Gauw een vrolijke foto maken op het feestje waar je je eigenlijk helemaal niet zo happy voelt. Of ‘even’ je Facebook status updaten dat je eindelijk een avondje alleen thuis bent, terwijl je je eigenlijk best eenzaam voelt. Het is wel duidelijk dat we liever geen negatieve aspecten uit ons leven op internet delen. Maar waarom eigenlijk?

Onderzoekers van de Amerikaanse Stanford universiteit hebben ontdekt dat het zien van het geluk van een ander ons juist depressief kan maken. Het bekijken van leuke foto’s en berichten van anderen geeft ons het gevoel dat onze online vrienden het beter voor elkaar hebben dan wij zelf. De mens heeft nou eenmaal de nare gewoonte altijd gelukkiger te willen zijn dan een ander; dat zit in onze aard.

Vanmiddag had ik toevallig een interessant gesprek met een vriend over dit onderwerp. Daarbij nam ik mijn eigen internetgedrag ook even onder de loep. Ik heb gemerkt dat ook ik meer positieve dingen plaats dan negatieve. Zelf ben ik geen voorstander van ongegeneerd gal spuien op het internet, maar het delen van je minder fijne ervaringen moet best kunnen. Hoewel de meeste mensen ervan houden als je je kwetsbaar durft op te stellen, wordt dit toch zelden gedaan.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik er ook wel een beetje mee worstel, maar ik ben wel van mening dat je het zo privé maakt als je zelf wilt. Ik vertel niks over zeer persoonlijke zaken — goed of slecht. Wél over mijn toekomstplannen, hoe ik daar in positieve zin over denk en hoe ík er werk van maak.

Zijn mensen bang om veroordeeld te worden op basis van hun slechte ervaringen? Willen ze niet overkomen als mislukkeling of als zeurkous? Is het een privacy issue? Of zijn we met z’n allen te trots om te laten zien dat geen van ons allen het ideale leven leidt?

Wat jouw reden ook mag zijn, houd in gedachte dat alle mislukkingen die je in je leven hebt meegemaakt, jou gevormd hebben tot de unieke persoon die je vandaag de dag bent. Daarbij zijn alle successen die iemand boekt een optelsom van alle ervaring die opgedaan is uit faalmomenten.

Niemand heeft een perfect leven en iedereen krijgt te maken met ups en downs, dat is niets nieuws. Iedereen kan zijn digitale leven opfleuren — makkie. Maar dat masker durven weg te leggen, dát vraagt lef.

Hoe zit dat met jouw digitale masker?

Laat hier je reactie achter

