Verbeter je ‘people skills’

Wie zichzelf wil ontplooien, moet leren om met mensen om te gaan. Niet alleen in je privé omgeving, maar vooral op het werk. ‘Logisch’, hoor ik je zeggen? Oke, fair enough, maar weet je ook wat het inhoudt? Met ‘mensen leren omgaan’ bedoel ik niet dat je weet hoe je gezellig met mensen moet kletsen. Het is natuurlijk wel onderdeel van, maar zeker niet de rode draad in het geheel.

Omgaan met andere mensen is waarschijnlijk het grootste ‘probleem’ waar je in je leven mee te maken hebt. Wist je dat bijvoorbeeld dat in technische beroepen als dat van ingenieur, hij 15% van zijn succes te danken heeft aan zijn technische kennis, terwijl zo’n 85% een gevolg is van zijn persoonlijkheid en leiderschapskwaliteiten? De bestbetaalde ingenieurs zijn niet de ingenieurs met de meeste inhoudelijke vakkennis. Maar degenen die hun technische vaardigheden weten te koppelen aan leiderschap en het vermogen om mensen te enthousiasmeren en ideeën te opperen, die zullen hun succes zien stijgen!*

Nu wil ik als 25-jarige snotneus natuurlijk niemand wijsmaken dat ik zelf zo perfect met andere mensen om ga. Maar als je je bewust bent van je kennen en kunnen, dan ben je ver genoeg om te bepalen wat je aan jezelf kunt verbeteren.

Ik heb de laatste jaren ondervonden dat ik op sociaal vlak sterk gegroeid ben, maar er zijn ook nog een aantal punten waar voor mij het een en ander bij te leren valt. Zo ben ik niet altijd een vlotte prater, vind ik het soms lastig om medewerking van anderen te krijgen en pak ik bepaalde dingen af en toe nèt wat verkeerd aan als ik iets héél graag wil en de neiging heb om door te drammen. Tja, ieder zo zijn ‘flaws’ zullen we maar zeggen. Stap 1 is herkenning en stap 2 is erkenning. Daarna ben je klaar voor stap 3: verandering.

dale carnegie boekJuist voor stap 3 heb ik hét ideale hulpmiddel gevonden. Ik heb hem nog niet uitgelezen, maar ik durf dit nu al te zeggen (gewaagd hè?). Nummer 1 op mijn zelfstudie boekenlijst: ‘How To Win Friends And Influence People’ van Dale Carnegie. Dit boek verscheen voor het eerst in 1936 en sindsdien zijn er wereldwijd al meer dan 15 miljoen exemplaren van verkocht!

Volgens Dale Carnegie komt succes voornamelijk door het vermogen om ideeën te uiten, leiderschap te tonen en enthousiasme op te wekken bij anderen. Zijn boek leert je enkele technieken om met mensen om te gaan – zowel op je werk als in privé omgeving – en reikt hij manieren aan om jezelf geliefd te maken, mensen te overtuigen en mensen te veranderen zonder ergernis op te wekken. Die laatste klinkt misschien een beetje vreemd, maar in het bedrijfsleven ken det verrekte handig zijn!

Heb jij het boek van Dale Carnegie al uitgelezen? Wat vond je ervan? Als je in deze categorie nog andere boekentips hebt, deel ze door een reactie te plaatsen!

 *Bron: How To Win Friends And Influence People – Dale Carnegie
Laat hier je reactie achter

