A message to all the ladies

Veel vrouwen herkennen zichzelf vast in de volgende situatie:

Je loopt in je badkleding over het strand met je badlaken om je middel gewikkeld. Terwijl je zorgvuldig je plekje op het strand uitkiest, ziet je getrainde oog overal mooie vrouwen rondlopen. Slanke vrouwen zonder vetrolletjes, littekens, pukkels of cellulitis. Vrouwen met perfecte gezichtjes en met volumineus en glanzend haar. Geen striae, hangende bovenarmen, hamertenen of muffin tops. Heel even voel je je net zo onzeker als toen je vanmorgen in de spiegel keek om je nieuwe bikini te keuren. Je vriend zegt dat je er prachtig uitziet, maar diep van binnen blijf je je onzeker voelen. ‘Kan ik deze bikini wel dragen? Is ‘ie niet alleen bedoeld voor vrouwen met een strak lichaam? Had ik niet beter een badpak kunnen aantrekken?’.

Je vindt je plekje op het strand, legt je handdoek neer en gaat zitten. Ondertussen maal je verder: ‘Wat heeft dat meisje naast me allemaal moeten doen om zo’n strakke buik te krijgen? Waarom lukt mij dat niet? En waarom heb ik niet zo’n gave huid als die vrouw voor me?’.

Zonder dat we het doorhebben, worden wij vrouwen er dagelijks mee geconfronteerd dat we onszelf moeten veranderen om mooi te zijn. Het begint vaak al op jonge leeftijd. Denk bijvoorbeeld aan Barbie of de hedendaagse tieneridolen. De uitdrukking ‘Echte schoonheid komt van binnenuit’, lijkt een betekenisloze cliché te zijn geworden. Met behulp van verschillende diëten en eindeloze cardio-oefeningen proberen we onze vetrolletjes weg te werken en smeren we tig verschillende crèmepjes tegen huidstriemen en littekens. Ik heb geen exacte aantallen, maar wist je dat er op dit moment honderden verschillende diëten en crèmepjes bestaan die ons beloven van ons ‘probleem’ af te helpen? Dat gegeven alleen wil toch al heel wat zeggen, nietwaar?

Het viel me overigens op dat reclames voor mannen meestal adverteren met lekker ‘mannelijk’ eten, spiermassa opbouwen en fitheid, terwijl reclames voor vrouwen zich voornamelijk richten op slank, strak en mooi zijn. Cellulitis, pukkels, wijnvlekken en andere ‘imperfecties’ zijn uit den boze. Alleen de perfecte make-up, het perfecte figuur en de perfecte outfit zijn goed genoeg. Wat is eigenlijk de definitie van ‘perfect’? En wie vertelt onze dochters – en net zo belangrijk: onszelf – dat échte schoonheid niets anders is dan je eigen mooie ik zijn?

Afgelopen weekend stuitte ik op een (redelijk) nieuw liedje van Colbie Caillat. De boodschap die ze in de muziek video meegeeft heeft me toch wel geraakt. Ik voelde me een beetje schuldig omdat ook ík mezelf wel eens met andere vrouwen vergelijk en daarbij mijn imperfecties afkraak. Bottom line van haar boodschap: je hoeft niet te proberen om mooi te zijn, je bént mooi!

Vandaag vergeef ik mezelf dat ik in deze valse perceptie van schoonheid ben getrapt en houd ik van mijn lichaam zoals ze is: met littekens, pigmentvlekjes, vetrolletjes en andere imperfecties. Ik ben gezond, en dat is het allerbelangrijkst!

Laat dit een boodschap zijn aan alle vrouwen en meisjes op deze aarde: het is niet de make-up of de kleding die het doet. Het is de kracht die een zelfverzekerde vrouw uitstraalt die haar mooi maakt, dus échte schoonheid komt wel degelijk van binnenuit!

Are you with me?

Heeft muziek video van Colbie jou nog niet overtuigd of zoek je meer motivatie? Bekijk de volgende commercial van Dove zeker ook even. Laat je ook inspireren door Lizzie Velásquez.

2 gedachtes over “A message to all the ladies

  1. Dit is een duidelijk en waarachtig verhaal! Wel wil ik graag aangeven dat dit verhaal net zo goed op mannen kan slaan! Er worden schoonheidsidealen gecreëerd in deze moderne maatschappij waar alleen de fysiek meest gelukkigen aan kunnen tippen. Natuurlijk staat het je vrij om iets van jezelf te verwachten, maar hou je wel het beeld duidelijk voor ogen waar je zelf tevreden mee bent! Op de eerste plaats gaat het erom hoe jij jezelf voelt! Dan hoef je pas na te gaan denken over hoe een ander zich bij jou voelt.

    Like

    1. Klopt helemaal wat je zegt, Guido! De laatste jaren worden mannen ook in deze stroom meegesleurd. Met dit artikel wil ik overigens niet zeggen dat je helemaal geen verwachtingen van jezelf hoeft te hebben, maar je moet inderdaad proberen je eigen beeld te vormen. Een reëel beeld, geen vervormde variant door de sterke invloeden van buitenaf. We laten ons daar gemakkelijk in misleiden omdat het overal aanwezig is en dat is erg jammer.

      Like

Laat hier je reactie achter

